Ge duktiga elever rätt möjligheter
Torsdag 9 december 2021
Skolan ska ge alla elever rätt stimulans och möjligheten att utvecklas, både till de som behöver extra tid och resurser samt till dem som är särskilt begåvade eller högpresterande. Det skriver Nyamko Sabuni i Sydsvenskan.
Nyamko Sabuni besökte nyligen elvaåriga Tuva och hennes syster Tilda från Ängelholm som båda är särskilt begåvade. Tuva fick så tidigt som i förskoleklass höra att hon skulle bromsa in sitt lärande, som om det finns en begränsad mängd kunskap. Tyvärr är det inte så självklart för skolor att högpresterande och särskilt begåvade elever får det stöd som de behöver.
Att vissa elever både behöver och kan gå före andra borde vara lika självklart som att vissa elever behöver mer tid och stöd för att lyckas. Alla elever ska ha rätt att stimuleras i skolan, oavsett vilken nivå de börjar ifrån, skriver Sabuni.
Det är inte ovanligt att särskilt begåvade elever förblir oupptäckta eller skolan misstar eleven för att vara det motsatta. Detta beror ofta på understimulans som i sin tur leder till att denna grupp tenderar att bli skoltrött.
En likvärdig skola som sätter kunskap i första rum måste även vara rustad för att hantera, stimulera och undervisa elever med hög akademisk förmåga. På samma sätt som golvet måste höjas, så måste taket krossas.
Liberalerna vill:
- Att skolor ska inrätta avancerade spår och avancerade undervisningsgrupper där det finns efterfrågan.
- Att direktiven för vilka elever som får delta i undervisning utanför sin vanliga klass även ska innefatta särskilt duktiga elever.
- Inför nationella ämnestävlingar i skolämnen. Precis som man tävlar i idrott ska elever även kunna tävla i nationella ämnestävlingar.
Här kan du läsa hela artikeln.