En liberal vinnarbudget

Torsdag 19 september 2024

Idag presenterade regeringen en budget med tydlig liberal prägel. Med Liberalerna i regeringen tar vi ansvar för Sverige och med varje reform för vi Sverige i en mer liberal riktning.

– Vi sätter skolan först och har presenterat att grundskolan äntligen ska bli tioårig, så att fler börjar sin kunskapsresa tidigare. Genom att låta sexåringars undervisning följa grundskolans ämnes- och kursplaner stärks fokus på tidig läs- och skrivträning.

– Vi liberaler älskar kunskap och bildning. Vi lägger nu fram den största satsningen på forskning någonsin. När reformen är fullt utbyggd 2028 kommer Sverige lägga 43 miljarder på forskning och innovation. Det handlar om att stärka Sverige som forskningsnation för att säkra vår konkurrenskraft och bidra till den gröna omställningen.

– Vi sänker utsläppen och beräknar nu att vi klarar våra klimatmål. Det genomförs en kraftfull utbyggnad av fossilfri energi och det vi kallar kväveklivet ska minska utsläppen från jordbruket. Elektrifieringen får ny kraft genom en elbilspremie till grupper i behov av stöd, i kombination med fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur.

– LSS är en viktig liberal frihetsreform. I budgeten höjer vi schablonersättningen för personlig assistans och stärker förutsättningarna för personer med funktionsnedsättningar att kunna leva sina liv som alla andra.

– I Sverige ska det löna sig att arbeta, anstränga sig och spara. Genom förstärkt jobbskatteavdrag får alla som tjänar minst 16 000 kronor i månaden behålla mer av sin lön. Vi tar också bort avtrappningen av jobbskatteavdraget och sänker skatten på ISK-sparande.

– Arbetslinjen kompletteras med en liberal utbildningslinje. Med budgeten blir det 11 000 fler platser på yrkesvux och yrkeshögkolan. Vi satsar på språk för både vuxna och barn som en viktig del i arbetet med att bryta utanförskapet.

Sammantaget har Liberalerna i regering bidragit till att kunskap, klimat och din frihet har prioriterats i statens budget för 2025. En liberal vinnarbudget.