Kärnkraft bättre än rysk gas

Tisdag 22 februari 2022

Putins Ryssland har agerat aggressivt mot grannländer i över ett årtionde. Sverige och EU måste agera med full kraft och vara uthålliga över tid. Det är bra att Tyskland stoppat godkännandet av den ryska gasledningen Nord Stream 2 som en del i omvärldens sanktioner mot Ryssland. Detta får konsekvenser, både för ryska regimen och EU:s energipolitik.

Rysslands ekonomi bygger nästan enbart på exporten av olja och gas. Den 123 mil långa gasledningen, designad för att transportera 151 miljoner kubikmeter per dag, ger ett kännbart ekonomiskt bortfall. Ryssland har under lång tid använt gas som ett påtryckningsmedel. Därför är det glädjande om Tyskland på längre sikt bryter sig ur beroendet av rysk gas.

EU måste ompröva en energipolitik där fossilgas spelar en stor roll. Kommissionen kommer att behöva sluta motarbeta det planerbara fossilfria energislaget – kärnkraften. Vi måste rusta oss för ett Ryssland som använder gasleveranser som ett sätt att tvinga igenom sin vilja, vid sidan av krigshot och cyberattacker. Låt oss därför välkomna ny kärnkraft, det är klart bättre än rysk gas.