Liberalernas Europapolitik på lätt svenska
Här kan du läsa på lätt svenska vad Liberalerna vill göra i Europaparlamentet.
Rösta på Liberalerna, rösta för Europa.
Den 9 juni är det val till Europaparlamentet.
Då ska Europas väljare utse 720 ledamöter.
21 ledamöter ska väljas från Sverige.
Valet sker vart femte år.
Europeiska unionen kallas också EU.
Det är en organisation med 27 länder i Europa.
Sverige blev medlem i EU 1995.
Idén att bilda EU kom på 1950-talet efter två stora krig i Europa.
Länderna i Europa förstod att det är bättre att samarbeta än att kriga mot varandra.
EU har gjort det lättare för människor att resa mellan olika länder.
Du får bo, studera och arbeta i ett annat EU-land om du vill.
I Europaparlamentet, som är EU:s riksdag, samlas ledamöterna i partigrupper.
Liberalerna ingår i den liberala gruppen som kallas Renew Europe.
Liberalerna är Sveriges liberala parti.
Liberalism betyder frihet.
Du ska ha frihet att leva ditt liv på det sätt du vill leva.
Det ska gälla för alla människor i hela EU.
Liberalerna har tre toppkandidater.
Det är de tre som står högst på Liberalernas lista.
Liberalerna har idag en ledamot i Europaparlamentet.
Vi hoppas på fler.

Stoppa kriget i Ukraina
För två år sedan anföll Ryssland grannlandet Ukraina.
Kriget pågår fortfarande.
Liberalerna vill att Ukraina vinner kriget och att Ryssland lämnar Ukraina.
Därför vill vi hjälpa Ukraina med pengar och vapen.
Vi vill att EU ska hjälpa Ukraina att bygga upp landet.
Vi vill att Ukraina ska bli medlem i EU.

Minska farliga utsläpp
Utsläpp från bilar och industrier hotar djur och växter.
Jorden blir varmare och de får svårt att överleva.
För att minska utsläppen vill vi ha mer el från sol, vind, vatten och kärnkraft.
Och företag ska betala mer för att släppa ut farliga ämnen i luften..
Då blir det mindre farliga utsläpp.

Bekämpa brott
Kriminella begår brott i alla EU-länder.
Sverige klarar inte av att minska brottsligheten själva.
Därför måste EU-länderna samarbeta.
Vi vill ha en gemensam EU-polis som hjälper varandra att bekämpa brott.
Då blir det svårt för kriminella gäng att gömma sig i andra EU-länder.

Euro istället för krona
I nästan alla andra EU-länder betalar de med euro när de handlar.
Liberalerna vill att vi ska byta ut kronan till euro i Sverige.
Då blir det enklare för företagen.
Och fler kan få jobb i Sverige.
Och Sverige får vara med när euroländerna bestämmer om viktiga saker.

En trygg och demokratisk värld
Alla länder i EU ska vara demokratier.
I demokratier är alla med och bestämmer.
Liberalerna vill att EU samarbetar mer för trygghet och fred.
Ett starkt EU kan påverka andra länder att bli demokratier.
Om fler länder är demokratier minskar risken för krig.

Minska skärmtiden
Att titta för länge på datorn eller telefonen kan vara farligt.
Många unga mår dåligt och blir beroende av att titta på skärmar.
Vi vill ge föräldrarna verktyg att begränsa ungas skärmtid.
Liberalerna vill tvinga internetföretagen att minska skärmtiden.