Pehrson och Corazza Bildt skriver i Dagens Industri

Onsdag 5 juni 2024

För 21 år sedan folkomröstade vi i Sverige om att införa euron, och vi båda engagerade oss redan då för att Sverige skulle tillhöra kärnan av Europasamarbetet. Sedan dess har kronan fallit som en sten. För en euro som i september 2003 kostade drygt nio kronor fick man nu i början av maj betala nästan tolv. Det innebär att svenska hushåll på två decennier tappat nästan en tredjedel av sin köpkraft och när Sverige nu befinner sig i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sedan andra världskriget är kronan än mer sårbar. Vi vet att krig påverkar små valutor negativt. Om kriget skulle sprida sig, kan förtroendet för den svenska kronan falla ytterligare.

Därför är Liberalernas besked tydligt: istället för att vänta på nästa kris – som vi gjorde med Nato – måste vi införa euron som svensk valuta så fort som möjligt. Vi vill att regeringen omedelbart tillsätter en ny utredning om att införa euron i Sverige.

Det handlar om konkurrenskraft och välstånd – men också om vårt lands säkerhet och inflytande i EU, där tjugo av 27 länder idag har euron som valuta. Att införa euron kräver en bred majoritet i Riksdagen – tyvärr kan vi konstatera att det bara är Liberalerna som i denna valrörelse går till val på att införa euron.

Sitter man inte med vid bordet står man på menyn. Genom att säga nej till euron har vi självmant avstått inflytande och makt över den politik som påverkar jobb och tillväxt i Sverige, skriver Johan Pehrson (L), partiledare, och Anna Maria Corazza Bildt (L), toppkandidat europaparlamentsvalet i Dagens Industri. Läs hela artikeln genom att klicka här.